Google-näkyvyys - 5 toimivaa vinkkiä, joilla yrityksen näkyvyys Googlessa paranee

20.12.2023 | Marjut Kostilainen / Markkinointi Stila

Tässä artikkelissa kerron, mistä asioista Google-näkyvyys koostuu ja mitä voit tehdä, jotta hakukonesijoitukset paranevat.

Keskityn tekstissä orgaaniseen näkyvyyteen, joka tarkoittaa näkyvyyttä ilman mainosrahaa.


Jos et tiedä tämän hetkistä tilannetta tai tarvitset apua näkyvyyden kanssa, voit varata maksuttoman kartoituksen tästä:



Maksuton kartoitus

Google-näkyvyys lähtee kuin raketti nousuun hakukoneoptimoinnin avulla.

Mitä on Google-näkyvyys?


Google-näkyvyydellä viitataan siihen, miten yritys löytyy hakutuloksista. Mitä korkeampi sijoitus tuloksissa, sitä varmemmin linkkiäsi klikataan ja ihmiset vierailevat yrityksesi kotisivuilla.


Miten orgaaninen ja maksettu näkyvyys eroavat toisistaan?


Näkyvyyttä voi saada joko orgaanisesti tai maksullisella mainonnalla (Google Ads). Maksetut mainokset näkyvät orgaanisten hakutulosten yläpuolella tai niiden välissä ja ne tunnistaa sanasta ”Sponsoroitu”. 


Orgaaniseen näkyvyyteen pystytään vaikuttamaan hakukoneoptimoinnin (SEO) keinoilla​. 

Hakukoneoptimointi tarkoittaa niitä toimenpiteitä, joilla sivustosi sisällöt saadaan paremmille sijoituksille hakutuloksissa. 


Orgaa­ni­seen näkyvyyteen kannattaa panostaa, kos­ka se tuo jat­ku­vas­ti lii­ken­net­tä kotisivuillesi ilman mainosrahaa. 


Mikä on paras sijoitus Googlessa?


Sijat 1-3 ovat paalupaikat, jotka keräävät eniten klikkauksia. Suurimman osan liikenteestä kerää ykköspaikka, joten se on tietysti se kaikkein halutuin sijoitus hakutuloksissa. 

Myös ennen TOP3:sta on yksi paikka, ns. nollasijoitus (Featured Snippet). Se on Googlen hakutuloksissa heti ensimmäinen hakutulos, joka näkyy ylimpien maksettujen mainosten alla vastauslaatikossa. Tämä on se paikka, jonka Google arvioi vastaavan parhaiten tehtyyn hakuun. 

Miten yrityksen näkyvyys Googlessa paranee?


Alla on 5 vinkkiä, jotka olen todennut omassa hakukoneoptimoijan työssäni erittäin toimiviksi. 



1. Oikeat avainsanat


Tee tutkimus palveluihin/tuotteisiin liittyviin hakuihin ja määrittele tärkeimmät avainsanat (hakutermit), joihin panostat sisällöissä. Käytä sellaisia avainsanoja, joilla sisältöjä haetaan oikeasti (eikä vain omasta mielestäsi).



2. ​Mitä aiheesta jo kirjoitetaan?


Tutki, mitä aiheesta jo kirjoitetaan ja miten. 


Kirjoita avainsana Googleen ja katso tulokset, ja käy läpi kyseisten hakutermien nykyinen kilpailutilanne. Katso miten nyt jo hyvin sijoittuvat kilpailijat kirjoittavat aiheesta ja pyri itse tekemään parempi sisältö.


3. Hyvä ja helppo luettavuus


Tee sisällöstä selkeä, luettava ja visuaalisesti houkutteleva. Luettelot ja väliotsikot helpottavat asian hahmottamista. 


Linkitä saman aihepiirin sivuja toisiinsa. Näin autat lukijaa siirtymään sisältöjen välillä helposti ja viettämään enemmän aikaa kotisivuillasi. 


Suurin osa kävijöistä tulee puhelimen kautta, joten huomioi erityisesti sivujen luettavuus mobiililaitteilla.



4. Sisältö, joka vastaa hakua 


Google arvostaa sisältöjä, jotka vastaavat parhaiten hakuun. Tämän vuoksi on siis tärkeää aina vastata sisällössä juuri kyseiseen haettuun asiaan.

Kirjoita sisällöt vastaamaan kyseisiä hakutermejä. Hyvänä apuna sisällön kirjoittamisessa toimii, kun otat huomioon aiheesta usein esitettyjä kysymyksiä. Näitä voit katsoa esimerkiksi Googlen ”Ihmiset kysyvät myös” -osiosta.

 

Älä jaarittele aiheen vierestä, vaan pidä mielessä juuri se asia ja hakutermi, johon haluat tekstilläsi vastata. Tekstin pituus ei ole olennainen asia, vaan oikeaan aiheeseen vastaaminen tarpeeksi kattavasti.


5. ​Sivuston tekninen optimointi


On hyvä ymmärtää, että myös teknisillä asioilla on merkitystä siihen, miten hyvin saat sivustosi sisällöt sijoittumaan hakutuloksissa. 


Tekninen optimointi kulkee käsi kädessä sivuston käytettävyyden kanssa. Näitä ovat muun muassa


  • latautumisnopeus
  • sivuston selkeä rakenne​ ja navigaatio
  • mobiilioptimointi



+ Bonus: Google Yritysprofiili


Yritykselläsi on hyvä olla Google Yritysprofiili. Se on maksuton työkalu ja eräänlainen infotaulu, johon saat näkyviin mm. aukioloajat, palvelut ja asiakkaiden antamat arvostelut ja tähtiarviot. 


Ilman Googlen Yritysprofiilia et saa yritystäsi näkymään Google Mapsissa, joten laita Yritysprofiili heti kuntoon, ellei sellaista jo ole. 



Miten tämä onnistuu käytännössä?


Vinkkejä käytännön tekemiseen löydät Kotisivujen hakukoneoptimointi -artikkelista ja varaamalla maksuttoman kartoituksen.

Miten voi testata Google-näkyvyyden?


Voit ensimmäiseksi kurkata, löytyvätkö kaikki sivut jo Googlesta. Se on helppo tarkistaa kirjoittamalla selaimen osoitekenttään ennen verkkosivusi osoitetta komento ”site:” (esimerkiksi site:stila.fi).


Sen jälkeen kirjoita haku haluamallasi hakusanalla (esim. tarjoamallasi palvelulla) ja katso, sijoittuuko sivustosi ensimmäisellä sivulla. Tällä tavalla näet nopeasti, onko sijoitus tällä hetkellä hyvä. 


Huom. Onhan käyttämäsi hakutermi sellainen, jolla asiakkaasi oikeasti hakevat kyseistä​ asiaa netistä? Avainsanatutkimuksen avulla voimme selvittää oikeat hakutermit. 


Jos haluat katsoa tarkempia Google-sijoituksia tietyillä avainsanoilla, tässä pari ilmaista työkalua:



Google Search Console -työkalulla voit katsoa, millä hakutermeillä sivustollesi tulee kävijöitä. Se on myös maksuton ja erittäin hyvä apuri hakukoneoptimoinnissa.

Varaa 30 minuutin kartoitus, niin saat lisää helppoja ja rahanarvoisia vinkkejä!


Kartoituksessa käyn läpi (jos kyseessä olemassa oleva sivusto):


  • sivuston tämän hetkisen näkyvyyden
  • sivuston yleisen kunnon ja käyttökokemuksen SEO-kulmasta
  • Google Yritysprofiilin nykytilanteen
  • toimenpide-ehdotukset 


Varaa alta maksuton kartoitus, jossa käymme läpi sivustosi yleistilanteen ja saat heti vinkkejä, joilla yrityksen näkyvyys Googlessa voi nousta.

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä aiheet:


- Kotisivujen hakukoneoptimointi -vinkit

- Hakukoneoptimoinnin (SEO) palvelut

- Kotisivut yritykselle -palvelu

- Kotisivujen hinta

Google-näkyvyys - 5 toimivaa vinkkiä, joilla yrityksen näkyvyys Googlessa paranee

20.12.2023 | Marjut Kostilainen / Markkinointi Stila

Tässä artikkelissa kerron, mistä asioista Google-näkyvyys koostuu ja mitä voit tehdä, jotta hakukonesijoitukset paranevat.

Keskityn tekstissä orgaaniseen näkyvyyteen, joka tarkoittaa näkyvyyttä ilman mainosrahaa.


Jos et tiedä tämän hetkistä tilannetta tai tarvitset apua näkyvyyden kanssa, voit varata maksuttoman kartoituksen tästä:



Maksuton kartoitus

Google-näkyvyys lähtee kuin raketti nousuun hakukoneoptimoinnin avulla.

Mitä on Google-näkyvyys?


Google-näkyvyydellä viitataan siihen, miten yritys löytyy hakutuloksista. Mitä korkeampi sijoitus tuloksissa, sitä varmemmin linkkiäsi klikataan ja ihmiset vierailevat yrityksesi kotisivuilla.


Miten orgaaninen ja maksettu näkyvyys eroavat toisistaan?


Näkyvyyttä voi saada joko orgaanisesti tai maksullisella mainonnalla (Google Ads). Maksetut mainokset näkyvät orgaanisten hakutulosten yläpuolella tai niiden välissä ja ne tunnistaa sanasta ”Sponsoroitu”. 


Orgaaniseen näkyvyyteen pystytään vaikuttamaan hakukoneoptimoinnin (SEO) keinoilla​. 

Hakukoneoptimointi tarkoittaa niitä toimenpiteitä, joilla sivustosi sisällöt saadaan paremmille sijoituksille hakutuloksissa. 


Orgaa­ni­seen näkyvyyteen kannattaa panostaa, kos­ka se tuo jat­ku­vas­ti lii­ken­net­tä kotisivuillesi ilman mainosrahaa. 


Mikä on paras sijoitus Googlessa?


Sijat 1-3 ovat paalupaikat, jotka keräävät eniten klikkauksia. Suurimman osan liikenteestä kerää ykköspaikka, joten se on tietysti se kaikkein halutuin sijoitus hakutuloksissa. 

Myös ennen TOP3:sta on yksi paikka, ns. nollasijoitus (Featured Snippet). Se on Googlen hakutuloksissa heti ensimmäinen hakutulos, joka näkyy ylimpien maksettujen mainosten alla vastauslaatikossa. Tämä on se paikka, jonka Google arvioi vastaavan parhaiten tehtyyn hakuun. 

Miten yrityksen näkyvyys Googlessa paranee?


Alla on 5 vinkkiä, jotka olen todennut omassa hakukoneoptimoijan työssäni erittäin toimiviksi. 



1. Oikeat avainsanat


Tee tutkimus palveluihin/tuotteisiin liittyviin hakuihin ja määrittele tärkeimmät avainsanat (hakutermit), joihin panostat sisällöissä. Käytä sellaisia avainsanoja, joilla sisältöjä haetaan oikeasti (eikä vain omasta mielestäsi).



2. ​Mitä aiheesta jo kirjoitetaan?


Tutki, mitä aiheesta jo kirjoitetaan ja miten. 


Kirjoita avainsana Googleen ja katso tulokset, ja käy läpi kyseisten hakutermien nykyinen kilpailutilanne. Katso miten nyt jo hyvin sijoittuvat kilpailijat kirjoittavat aiheesta ja pyri itse tekemään parempi sisältö.


3. Hyvä ja helppo luettavuus


Tee sisällöstä selkeä, luettava ja visuaalisesti houkutteleva. Luettelot ja väliotsikot helpottavat asian hahmottamista. 


Linkitä saman aihepiirin sivuja toisiinsa. Näin autat lukijaa siirtymään sisältöjen välillä helposti ja viettämään enemmän aikaa kotisivuillasi. 


Suurin osa kävijöistä tulee puhelimen kautta, joten huomioi erityisesti sivujen luettavuus mobiililaitteilla.



4. Sisältö, joka vastaa hakua 


Google arvostaa sisältöjä, jotka vastaavat parhaiten hakuun. Tämän vuoksi on siis tärkeää aina vastata sisällössä juuri kyseiseen haettuun asiaan.

Kirjoita sisällöt vastaamaan kyseisiä hakutermejä. Hyvänä apuna sisällön kirjoittamisessa toimii, kun otat huomioon aiheesta usein esitettyjä kysymyksiä. Näitä voit katsoa esimerkiksi Googlen ”Ihmiset kysyvät myös” -osiosta.

 

Älä jaarittele aiheen vierestä, vaan pidä mielessä juuri se asia ja hakutermi, johon haluat tekstilläsi vastata. Tekstin pituus ei ole olennainen asia, vaan oikeaan aiheeseen vastaaminen tarpeeksi kattavasti.


5. ​Sivuston tekninen optimointi


On hyvä ymmärtää, että myös teknisillä asioilla on merkitystä siihen, miten hyvin saat sivustosi sisällöt sijoittumaan hakutuloksissa. 


Tekninen optimointi kulkee käsi kädessä sivuston käytettävyyden kanssa. Näitä ovat muun muassa


  • latautumisnopeus
  • sivuston selkeä rakenne​ ja navigaatio
  • mobiilioptimointi



+ Bonus: Google Yritysprofiili


Yritykselläsi on hyvä olla Google Yritysprofiili. Se on maksuton työkalu ja eräänlainen infotaulu, johon saat näkyviin mm. aukioloajat, palvelut ja asiakkaiden antamat arvostelut ja tähtiarviot. 


Ilman Googlen Yritysprofiilia et saa yritystäsi näkymään Google Mapsissa, joten laita Yritysprofiili heti kuntoon, ellei sellaista jo ole. 



Miten tämä onnistuu käytännössä?


Vinkkejä käytännön tekemiseen löydät Kotisivujen hakukoneoptimointi -artikkelista ja varaamalla maksuttoman kartoituksen.

Miten voi testata Google-näkyvyyden?


Voit ensimmäiseksi kurkata, löytyvätkö kaikki sivut jo Googlesta. Se on helppo tarkistaa kirjoittamalla selaimen osoitekenttään ennen verkkosivusi osoitetta komento ”site:” (esimerkiksi site:stila.fi).


Sen jälkeen kirjoita haku haluamallasi hakusanalla (esim. tarjoamallasi palvelulla) ja katso, sijoittuuko sivustosi ensimmäisellä sivulla. Tällä tavalla näet nopeasti, onko sijoitus tällä hetkellä hyvä. 


Huom. Onhan käyttämäsi hakutermi sellainen, jolla asiakkaasi oikeasti hakevat kyseistä​ asiaa netistä? Avainsanatutkimuksen avulla voimme selvittää oikeat hakutermit. 


Jos haluat katsoa tarkempia Google-sijoituksia tietyillä avainsanoilla, tässä pari ilmaista työkalua:



Google Search Console -työkalulla voit katsoa, millä hakutermeillä sivustollesi tulee kävijöitä. Se on myös maksuton ja erittäin hyvä apuri hakukoneoptimoinnissa.

Varaa 30 minuutin kartoitus, niin saat lisää helppoja ja rahanarvoisia vinkkejä!


Kartoituksessa käyn läpi (jos kyseessä olemassa oleva sivusto):


  • sivuston tämän hetkisen näkyvyyden
  • sivuston yleisen kunnon ja käyttökokemuksen SEO-kulmasta
  • Google Yritysprofiilin nykytilanteen
  • toimenpide-ehdotukset 


Varaa alta maksuton kartoitus, jossa käymme läpi sivustosi yleistilanteen ja saat heti vinkkejä, joilla yrityksen näkyvyys Googlessa voi nousta.

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä aiheet:


- Kotisivujen hakukoneoptimointi -vinkit

- Hakukoneoptimoinnin (SEO) palvelut

- Kotisivut yritykselle -palvelu

- Kotisivujen hinta

Google-näkyvyys - 5 toimivaa vinkkiä, joilla yrityksen näkyvyys Googlessa paranee

20.12.2023 | Marjut Kostilainen / Markkinointi Stila

Tässä artikkelissa kerron, mistä asioista Google-näkyvyys koostuu ja mitä voit tehdä, jotta hakukonesijoitukset paranevat.

Keskityn tekstissä orgaaniseen näkyvyyteen, joka tarkoittaa näkyvyyttä ilman mainosrahaa.


Jos et tiedä tämän hetkistä tilannetta tai tarvitset apua näkyvyyden kanssa, voit varata maksuttoman kartoituksen tästä:



Maksuton kartoitus

Google-näkyvyys lähtee kuin raketti nousuun hakukoneoptimoinnin avulla.

Mitä on Google-näkyvyys?


Google-näkyvyydellä viitataan siihen, miten yritys löytyy hakutuloksista. Mitä korkeampi sijoitus tuloksissa, sitä varmemmin linkkiäsi klikataan ja ihmiset vierailevat yrityksesi kotisivuilla.


Miten orgaaninen ja maksettu näkyvyys eroavat toisistaan?


Näkyvyyttä voi saada joko orgaanisesti tai maksullisella mainonnalla (Google Ads). Maksetut mainokset näkyvät orgaanisten hakutulosten yläpuolella tai niiden välissä ja ne tunnistaa sanasta ”Sponsoroitu”. 


Orgaaniseen näkyvyyteen pystytään vaikuttamaan hakukoneoptimoinnin (SEO) keinoilla​. 

Hakukoneoptimointi tarkoittaa niitä toimenpiteitä, joilla sivustosi sisällöt saadaan paremmille sijoituksille hakutuloksissa. 


Orgaa­ni­seen näkyvyyteen kannattaa panostaa, kos­ka se tuo jat­ku­vas­ti lii­ken­net­tä kotisivuillesi ilman mainosrahaa. 


Mikä on paras sijoitus Googlessa?


Sijat 1-3 ovat paalupaikat, jotka keräävät eniten klikkauksia. Suurimman osan liikenteestä kerää ykköspaikka, joten se on tietysti se kaikkein halutuin sijoitus hakutuloksissa. 

Myös ennen TOP3:sta on yksi paikka, ns. nollasijoitus (Featured Snippet). Se on Googlen hakutuloksissa heti ensimmäinen hakutulos, joka näkyy ylimpien maksettujen mainosten alla vastauslaatikossa. Tämä on se paikka, jonka Google arvioi vastaavan parhaiten tehtyyn hakuun. 

Miten yrityksen näkyvyys Googlessa paranee?


Alla on 5 vinkkiä, jotka olen todennut omassa hakukoneoptimoijan työssäni erittäin toimiviksi. 



1. Oikeat avainsanat


Tee tutkimus palveluihin/tuotteisiin liittyviin hakuihin ja määrittele tärkeimmät avainsanat (hakutermit), joihin panostat sisällöissä. Käytä sellaisia avainsanoja, joilla sisältöjä haetaan oikeasti (eikä vain omasta mielestäsi).



2. ​Mitä aiheesta jo kirjoitetaan?


Tutki, mitä aiheesta jo kirjoitetaan ja miten. 


Kirjoita avainsana Googleen ja katso tulokset, ja käy läpi kyseisten hakutermien nykyinen kilpailutilanne. Katso miten nyt jo hyvin sijoittuvat kilpailijat kirjoittavat aiheesta ja pyri itse tekemään parempi sisältö.


3. Hyvä ja helppo luettavuus


Tee sisällöstä selkeä, luettava ja visuaalisesti houkutteleva. Luettelot ja väliotsikot helpottavat asian hahmottamista. 


Linkitä saman aihepiirin sivuja toisiinsa. Näin autat lukijaa siirtymään sisältöjen välillä helposti ja viettämään enemmän aikaa kotisivuillasi. 


Suurin osa kävijöistä tulee puhelimen kautta, joten huomioi erityisesti sivujen luettavuus mobiililaitteilla.



4. Sisältö, joka vastaa hakua 


Google arvostaa sisältöjä, jotka vastaavat parhaiten hakuun. Tämän vuoksi on siis tärkeää aina vastata sisällössä juuri kyseiseen haettuun asiaan.

Kirjoita sisällöt vastaamaan kyseisiä hakutermejä. Hyvänä apuna sisällön kirjoittamisessa toimii, kun otat huomioon aiheesta usein esitettyjä kysymyksiä. Näitä voit katsoa esimerkiksi Googlen ”Ihmiset kysyvät myös” -osiosta.

 

Älä jaarittele aiheen vierestä, vaan pidä mielessä juuri se asia ja hakutermi, johon haluat tekstilläsi vastata. Tekstin pituus ei ole olennainen asia, vaan oikeaan aiheeseen vastaaminen tarpeeksi kattavasti.


5. ​Sivuston tekninen optimointi


On hyvä ymmärtää, että myös teknisillä asioilla on merkitystä siihen, miten hyvin saat sivustosi sisällöt sijoittumaan hakutuloksissa. 


Tekninen optimointi kulkee käsi kädessä sivuston käytettävyyden kanssa. Näitä ovat muun muassa


  • latautumisnopeus
  • sivuston selkeä rakenne​ ja navigaatio
  • mobiilioptimointi



+ Bonus: Google Yritysprofiili


Yritykselläsi on hyvä olla Google Yritysprofiili. Se on maksuton työkalu ja eräänlainen infotaulu, johon saat näkyviin mm. aukioloajat, palvelut ja asiakkaiden antamat arvostelut ja tähtiarviot. 


Ilman Googlen Yritysprofiilia et saa yritystäsi näkymään Google Mapsissa, joten laita Yritysprofiili heti kuntoon, ellei sellaista jo ole. 



Miten tämä onnistuu käytännössä?


Vinkkejä käytännön tekemiseen löydät Kotisivujen hakukoneoptimointi -artikkelista ja varaamalla maksuttoman kartoituksen.

Miten voi testata Google-näkyvyyden?


Voit ensimmäiseksi kurkata, löytyvätkö kaikki sivut jo Googlesta. Se on helppo tarkistaa kirjoittamalla selaimen osoitekenttään ennen verkkosivusi osoitetta komento ”site:” (esimerkiksi site:stila.fi).


Sen jälkeen kirjoita haku haluamallasi hakusanalla (esim. tarjoamallasi palvelulla) ja katso, sijoittuuko sivustosi ensimmäisellä sivulla. Tällä tavalla näet nopeasti, onko sijoitus tällä hetkellä hyvä. 


Huom. Onhan käyttämäsi hakutermi sellainen, jolla asiakkaasi oikeasti hakevat kyseistä​ asiaa netistä? Avainsanatutkimuksen avulla voimme selvittää oikeat hakutermit. 


Jos haluat katsoa tarkempia Google-sijoituksia tietyillä avainsanoilla, tässä pari ilmaista työkalua:



Google Search Console -työkalulla voit katsoa, millä hakutermeillä sivustollesi tulee kävijöitä. Se on myös maksuton ja erittäin hyvä apuri hakukoneoptimoinnissa.

Varaa 30 minuutin kartoitus, niin saat lisää helppoja ja rahanarvoisia vinkkejä!


Kartoituksessa käyn läpi (jos kyseessä olemassa oleva sivusto):


  • sivuston tämän hetkisen näkyvyyden
  • sivuston yleisen kunnon ja käyttökokemuksen SEO-kulmasta
  • Google Yritysprofiilin nykytilanteen
  • toimenpide-ehdotukset 


Varaa alta maksuton kartoitus, jossa käymme läpi sivustosi yleistilanteen ja saat heti vinkkejä, joilla yrityksen näkyvyys Googlessa voi nousta.

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä aiheet:


- Kotisivujen hakukoneoptimointi -vinkit

- Hakukoneoptimoinnin (SEO) palvelut

- Kotisivut yritykselle -palvelu

- Kotisivujen hinta