Kotisivujen uudistaminen mielessä? Näin sivustouudistus onnistuu!

Miksi tarvitaan uudet kotisivut? Eikö riitä, että ne on jo kertaalleen tehty? 

Sivujen uusimiseen on monia syitä: sivuista on saattanut tulla hitaat tai teknisesti vanhentuneet,​ tai sitten ne eivät ole enää ulkoasultaan tai sisällöltään tätä päivää.

Tässä tekstissä kerron, miksi kotisivujen uudistaminen on tärkeää ja mitä kannattaa ottaa huomioon uudistuksen yhteydessä. Käyn myös läpi, miksi hakukoneoptimointi on erityisen tärkeää sivustouudistuksessa.

Nettisivujen hinta riippuu myös valitusta tekniikasta.

Artikkelin sisältö:


Miksi kotisivujen uudistaminen on tärkeää?


Kotisivut ovat tärkein osa yrityksesi digimarkkinointia. Koska sivut luovat usein ensivaikutelman yrityksestäsi, vanhentuneet tai toimimattomat kotisivut eivät tee hyvää yrityksen imagolle ja uskottavuudelle. 


Myös teknologian kehitys ja muutokset ihmisten verkkokäyttäytymisessä ovat yksi syy, miksi verkkosivujen toimivuutta ja käyttäjäkokemusta pitää parantaa jatkuvasti.

Kotisivujen uudistus kannattaa nähdä investointina liiketoiminnan kasvuun. Kun sivusto on rakenteeltaan, käytettävyydeltään ja visuaaliselta ilmeeltään ajanmukainen ja myyvä, se on merkki siitä että yrityksesi haluaa pysyä kehityksessä mukana. 


Kotisivu-uudistus on siis hyvä mahdollisuus


  • päivittää brändiä
  • parantaa hakukonenäkyvyyttä
  • tarjota parempi käyttäjäkokemus
  • erottua kilpailijoista

Pitäisikö tehdä kokonaan uudet kotisivut vai riittääkö vanhojen päivitys?


Kotisivut tulevat jossain vaiheessa väistämättä tiensä päähän, ellei niitä ole päivitetty ollenkaan matkan varrella. 


Perusasiat jo kunnossa?


Jos sivuston rakenne on toimiva, visuaalinen ilme kaipaa vain pientä päivitystä ja sisällötkin ovat pienillä muutoksilla korjattavissa, ei välttämättä kannata lähteä uusimaan koko sivustoa. 


Tämä voi olla usein myös budjettikysymys. Jos sinulla on vain muutaman satasen budjetti käytössäsi, suosittelen miettimään, mitä voisit tehdä mahdollisimman vähällä vaivalla vanhojen sivujen​ parantamiseksi. 


​Jos viilattavia asioita on paljon, sivuston rakentaminen alusta asti uudestaan voi olla edullisempaa kuin vanhojen "korjaaminen".



Vai sittenkin sivustouudistus?


  • Oletko saanut huonoa palautetta nykyisistä sivuistasi? Millaista?
  • Ärsyttääkö, että sivut latautuvat hitaasti tai ei ollenkaan?
  • Menetätkö asiakkaita, koska sivuilta ei löydy tarvittavia tietoja tai tiedot ovat vanhentuneita?
  • Onko edellisestä uudistuksesta useampi vuosi, mutta sivuille ei ole tehty mitään sen jälkeen? 


Kokemukseni mukaan yleisimpiä syitä sivustouudistukseen ovat


  • sivuston hitaus
  • sivut eivät toimi kunnolla mobiilissa (tekniikka ei toimi)
  • liian vaikea päivittää sisältöjä (alusta on vaikea)
  • sivuston rakenne on liian monimutkainen
  • halu uudistaa sisältöjä tai ilmettä
  • sivuilla ei ole kävijöitä, eivätkä ne auta myynnissä 
  • sivuston huono näkyvyys Googlessa 


Kiinnostaako, millä hinnalla uudet kotisivut saa? Lue aiheesta kotisivujen hinta.

Ennen kuin aloitat sivustouudistuksen


Suin päin ei tähänkään uudistukseen kannata rynnätä. Pohdi ja tutki ensin ainakin näitä asioita:


  • mitä nykyisissä sivuissa on hyvää ja mitä huonoa
  • mitä haasteita sinulla on ollut sivujen tai niiden päivittämisen kanssa, toimiiko tekniikka
  • millaista palautetta olet saanut vanhoista sivuistasi
  • kenelle sivut on tarkoitettu (kohderyhmä?) ja mitkä ovat uusien sivujen tavoitteet 
  • millainen vanhojen sivujen hakukonenäkyvyys on tällä hetkellä ja mitkä avainsanat sijoittuvat hyvin kilpailussa 
  • budjetti ja aikataulu

Miten valita sopiva alusta?


WordPress, SquareSpace, Wix, LiquidBlox, Webnode... Miten valita sopiva alusta kotisivuille?


Suosittelen ihan ensimmäiseksi varmistamaan, että alusta toimii moitteettomasti hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Siksi SEO-asiantuntija olisi hyvä ottaa mukaan kotisivujen uudistukseen jo alustan valintavaiheessa, sillä hän osaa ottaa huomioon SEO-vaatimukset.


Kiinnitä alustan valinnassa huomiota mm. näihin asioihin:


  • tukeeko alusta hakukoneoptimointia
  • onko alustassa kaikki tarvitsemasi toiminnallisuudet valmiina
  • pystytkö itse päivittämään sisältöjä ja luomaan uusia sivuja helposti
  • mistä saat tukea ongelmatilanteissa (varmista, saatko tukea tarvittaessa myös suomeksi)

Vanhan sivuston hakukonenäkyvyys ja sisältöjen suunnittelu


Sivustouudistuksessa voi käydä niin, että näkyvyys hakukoneissa romahtaa. Siksi on tärkeää tutkia vanhan sivuston hakukonenäkyvyys ja sijoitukset, jotta ne osataan ottaa uudistuksessa ja sisältöjen suunnittelussa huomioon. 

Jos sivustouudistuksessa oiotaan mutkia ja vain siirretään vanhat sisällöt sellaisenaan uudelle alustalle tutkimatta hakukoneoptimoinnin mahdollisuuksia, saattaa uudistuksella saavutettu hyöty jäädä pieneksi.


Tutki​


  • millainen hakukonenäkyvyys tällä hetkellä on
  • mitkä avainsanat sijoittuvat kilpailussa
  • mitkä ovat suosituimmat sisällöt ja mitkä taas eivät saa ollenkaan lukijoita


Sisältösuunnittelun osa-alueita


  • kenelle sivuja tehdään (eli mikä on kohderyhmä) ja mitä tietoa he hakevat sivuiltasi
  • ostopolkujen hyödyntäminen
  • sisältöjen rakentaminen tiettyjen avainsanojen ympärille (avainsanakartoitus)
  • kuka sisällöt kirjoittaa, tarvitaanko esim. SEO-taitoista copywriteria 

Sivuston käyttökokemus


Käyttökokemus on yksi tärkeimmistä asioista verkkosivuilla. Käyttökokemuksella on olennainen merkitys myös siihen, miten hyvin sisällöt sijoittuvat hakukoneissa.


Pyri rakenteen suunnittelussa aina selkeyteen. Jos sivut latautuvat huonosti, tieto on hankalasti löydettävissä tai sivuilla on häiritseviä elementtejä, se huonontaa käyttökokemusta. Pahimmassa tapauksessa lopputuloksena on menetetty asiakas.


Varmista, että...


  • sivujen tekniikka on toimiva ja että sivut latautuvat nopeasti
  • sivusto toimii ja näyttää hyvältä kaikilla laitteilla (responsiivisuus)
  • sivujen rakenne on selkeä ja sivuilla liikkuminen helppoa
  • kaikki tieto löytyy korkeintaan parin klikkauksen päästä 
  • sivuilla on otettu huomioon kohderyhmä niin sisällöissä kuin visuaalisessa ilmeessäkin
  • sivuilla on sisältöä, joka ohjaa vierailijaa eteenpäin sivustolla kohti tavoitetta eli konversiota
  • tekemisessä on otettu huomioon SEO-näkökulma

SEO-työn merkitys uudistuksen yhteydessä


Yksi tärkeimmistä asioista sivustouudistuksessa on tämä: kun teet uudet kotisivut, muista huolehtia, että ne löytyvät hakukoneista (esim. Googlesta) edelleen vähintään yhtä hyvin kuin ennen uudistusta.


Jos hakukoneoptimointi unohdetaan kotisivujen uusimisen yhteydessä, saattaa käydä näin:


  • jo saavutetut sijoitukset (ja kävijämäärät) putoavat
  • sivuille voi jäädä rikkinäisiä linkkejä
  • sivuston rakenne on alkuperäistä huonompi
  • sivusto latautuu hitaasti
  • Google ei poimi sivustoa ollenkaan hakutuloksiin

 

Suosittelen ottamaan SEO-tekijän heti mukaan projektiin - jo alustan valintavaiheessa - eikä vasta sitten, kun sivustouudistus on jo käynnissä.


---​


Mitä sitten, kun sivustouudistus on valmis?


Muista nämä:


  • Testaa uusi sivusto perusteellisesti ennen sen julkaisemista.
  • Ilmoita uusi sivustokartta (sitemap) Googlelle ja varmista sivujen indeksoituminen.
  • Huolehdi, että uudelleenohjaukset toimivat.
  • Tarkista mobiilitoimivuus ja latautumisnopeus.  
  • Tee tarvittavat analytiikka-asennukset ja varmista GDPR:n vaatimukset evästekäytännöissä.


Muuta muistettavaa:


  • Kerro ihmisille, että sivusi on uudistettu.
  • Tarkista, miten uudet sivut alkavat näkyä hakukoneissa, ja seuraa sijoituksia ja kävijäliikenteen kehitystä. Jos sivuilla oli ennen uudistusta jo hyvät sijoitukset, niihin voi väliaikaisesti tulla laskua. Jos sijoitukset eivät nouse, kannattaa syitä tutkia tarkemmin. 
  • Kerää palautetta säännöllisesti.
  • Pidä sivut "elossa", tee uutta sisältöä ja muista myös jakaa niitä somessa! 

Tehtyjä sivustouudistuksia

Kotisivut kampaamolle.

Nettisivujen uudistaminen kampaamolle


Kiara´s on Vantaalla toimiva parturi-kampaamo, jolle tehtiin nettisivujen uudistaminen syksyllä 2023. ​


Sivuilta kaivattiin erityisesti selkeyttä. Sivuston ilmeestä haluttiin samanhenkinen kuin kampaamon tilat ovat, jotta brändi-ilme pysyy yhtenäisenä. Sivuston rakennetta siivottiin ja tekstit päivitettiin nykyhetkeen sopivaksi.



Katso lisää tehtyjä töitä

Nelli sai uudet kotisivut, jotka erottuvat massasta


Valokuvaaja Nellin itse tekemät sivut olivat päässeet vuosien aikana paisumaan, eivätkä ne enää edustaneet hänen palvelujaan parhaalla mahdollisella tavalla. 


Nellin sivusto-uudistukseen kuului olennaisena osana avainsanatutkimus, sisältösuunnitelma ja sisällön hakukoneoptimointi.



Lue Nellin tarina​


Ovatko kotisivusi tulleet tiensä päähän? Tutustu palveluun:


Kotisivut yritykselle

Kotisivujen uudistaminen mielessä? Näin sivustouudistus onnistuu!

Miksi tarvitaan uudet kotisivut? Eikö riitä, että ne on jo kertaalleen tehty? 

Sivujen uusimiseen on monia syitä: sivuista on saattanut tulla hitaat tai teknisesti vanhentuneet,​ tai sitten ne eivät ole enää ulkoasultaan tai sisällöltään tätä päivää.

Tässä tekstissä kerron, miksi kotisivujen uudistaminen on tärkeää ja mitä kannattaa ottaa huomioon uudistuksen yhteydessä. Käyn myös läpi, miksi hakukoneoptimointi on erityisen tärkeää sivustouudistuksessa.

Nettisivujen hinta riippuu myös valitusta tekniikasta.

Artikkelin sisältö:


Miksi kotisivujen uudistaminen on tärkeää?


Kotisivut ovat tärkein osa yrityksesi digimarkkinointia. Koska sivut luovat usein ensivaikutelman yrityksestäsi, vanhentuneet tai toimimattomat kotisivut eivät tee hyvää yrityksen imagolle ja uskottavuudelle. 


Myös teknologian kehitys ja muutokset ihmisten verkkokäyttäytymisessä ovat yksi syy, miksi verkkosivujen toimivuutta ja käyttäjäkokemusta pitää parantaa jatkuvasti.

Kotisivujen uudistus kannattaa nähdä investointina liiketoiminnan kasvuun. Kun sivusto on rakenteeltaan, käytettävyydeltään ja visuaaliselta ilmeeltään ajanmukainen ja myyvä, se on merkki siitä että yrityksesi haluaa pysyä kehityksessä mukana. 


Kotisivu-uudistus on siis hyvä mahdollisuus


  • päivittää brändiä
  • parantaa hakukonenäkyvyyttä
  • tarjota parempi käyttäjäkokemus
  • erottua kilpailijoista

Pitäisikö tehdä kokonaan uudet kotisivut vai riittääkö vanhojen päivitys?


Kotisivut tulevat jossain vaiheessa väistämättä tiensä päähän, ellei niitä ole päivitetty ollenkaan matkan varrella. 


Perusasiat jo kunnossa?


Jos sivuston rakenne on toimiva, visuaalinen ilme kaipaa vain pientä päivitystä ja sisällötkin ovat pienillä muutoksilla korjattavissa, ei välttämättä kannata lähteä uusimaan koko sivustoa. 


Tämä voi olla usein myös budjettikysymys. Jos sinulla on vain muutaman satasen budjetti käytössäsi, suosittelen miettimään, mitä voisit tehdä mahdollisimman vähällä vaivalla vanhojen sivujen​ parantamiseksi. 


​Jos viilattavia asioita on paljon, sivuston rakentaminen alusta asti uudestaan voi olla edullisempaa kuin vanhojen "korjaaminen".



Vai sittenkin sivustouudistus?


  • Oletko saanut huonoa palautetta nykyisistä sivuistasi? Millaista?
  • Ärsyttääkö, että sivut latautuvat hitaasti tai ei ollenkaan?
  • Menetätkö asiakkaita, koska sivuilta ei löydy tarvittavia tietoja tai tiedot ovat vanhentuneita?
  • Onko edellisestä uudistuksesta useampi vuosi, mutta sivuille ei ole tehty mitään sen jälkeen? 


Kokemukseni mukaan yleisimpiä syitä sivustouudistukseen ovat


  • sivuston hitaus
  • sivut eivät toimi kunnolla mobiilissa (tekniikka ei toimi)
  • liian vaikea päivittää sisältöjä (alusta on vaikea)
  • sivuston rakenne on liian monimutkainen
  • halu uudistaa sisältöjä tai ilmettä
  • sivuilla ei ole kävijöitä, eivätkä ne auta myynnissä 
  • sivuston huono näkyvyys Googlessa 


Kiinnostaako, millä hinnalla uudet kotisivut saa? Lue aiheesta kotisivujen hinta.

Ennen kuin aloitat sivustouudistuksen


Suin päin ei tähänkään uudistukseen kannata rynnätä. Pohdi ja tutki ensin ainakin näitä asioita:


  • mitä nykyisissä sivuissa on hyvää ja mitä huonoa
  • mitä haasteita sinulla on ollut sivujen tai niiden päivittämisen kanssa, toimiiko tekniikka
  • millaista palautetta olet saanut vanhoista sivuistasi
  • kenelle sivut on tarkoitettu (kohderyhmä?) ja mitkä ovat uusien sivujen tavoitteet 
  • millainen vanhojen sivujen hakukonenäkyvyys on tällä hetkellä ja mitkä avainsanat sijoittuvat hyvin kilpailussa 
  • budjetti ja aikataulu

Miten valita sopiva alusta?


WordPress, SquareSpace, Wix, LiquidBlox, Webnode... Miten valita sopiva alusta kotisivuille?


Suosittelen ihan ensimmäiseksi varmistamaan, että alusta toimii moitteettomasti hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Siksi SEO-asiantuntija olisi hyvä ottaa mukaan kotisivujen uudistukseen jo alustan valintavaiheessa, sillä hän osaa ottaa huomioon SEO-vaatimukset.


Kiinnitä alustan valinnassa huomiota mm. näihin asioihin:


  • tukeeko alusta hakukoneoptimointia
  • onko alustassa kaikki tarvitsemasi toiminnallisuudet valmiina
  • pystytkö itse päivittämään sisältöjä ja luomaan uusia sivuja helposti
  • mistä saat tukea ongelmatilanteissa (varmista, saatko tukea tarvittaessa myös suomeksi)

Vanhan sivuston hakukonenäkyvyys ja sisältöjen suunnittelu


Sivustouudistuksessa voi käydä niin, että näkyvyys hakukoneissa romahtaa. Siksi on tärkeää tutkia vanhan sivuston hakukonenäkyvyys ja sijoitukset, jotta ne osataan ottaa uudistuksessa ja sisältöjen suunnittelussa huomioon. 

Jos sivustouudistuksessa oiotaan mutkia ja vain siirretään vanhat sisällöt sellaisenaan uudelle alustalle tutkimatta hakukoneoptimoinnin mahdollisuuksia, saattaa uudistuksella saavutettu hyöty jäädä pieneksi.


Tutki​


  • millainen hakukonenäkyvyys tällä hetkellä on
  • mitkä avainsanat sijoittuvat kilpailussa
  • mitkä ovat suosituimmat sisällöt ja mitkä taas eivät saa ollenkaan lukijoita


Sisältösuunnittelun osa-alueita


  • kenelle sivuja tehdään (eli mikä on kohderyhmä) ja mitä tietoa he hakevat sivuiltasi
  • ostopolkujen hyödyntäminen
  • sisältöjen rakentaminen tiettyjen avainsanojen ympärille (avainsanakartoitus)
  • kuka sisällöt kirjoittaa, tarvitaanko esim. SEO-taitoista copywriteria 

Sivuston käyttökokemus


Käyttökokemus on yksi tärkeimmistä asioista verkkosivuilla. Käyttökokemuksella on olennainen merkitys myös siihen, miten hyvin sisällöt sijoittuvat hakukoneissa.


Pyri rakenteen suunnittelussa aina selkeyteen. Jos sivut latautuvat huonosti, tieto on hankalasti löydettävissä tai sivuilla on häiritseviä elementtejä, se huonontaa käyttökokemusta. Pahimmassa tapauksessa lopputuloksena on menetetty asiakas.


Varmista, että...


  • sivujen tekniikka on toimiva ja että sivut latautuvat nopeasti
  • sivusto toimii ja näyttää hyvältä kaikilla laitteilla (responsiivisuus)
  • sivujen rakenne on selkeä ja sivuilla liikkuminen helppoa
  • kaikki tieto löytyy korkeintaan parin klikkauksen päästä 
  • sivuilla on otettu huomioon kohderyhmä niin sisällöissä kuin visuaalisessa ilmeessäkin
  • sivuilla on sisältöä, joka ohjaa vierailijaa eteenpäin sivustolla kohti tavoitetta eli konversiota
  • tekemisessä on otettu huomioon SEO-näkökulma

SEO-työn merkitys uudistuksen yhteydessä


Yksi tärkeimmistä asioista sivustouudistuksessa on tämä: kun teet uudet kotisivut, muista huolehtia, että ne löytyvät hakukoneista (esim. Googlesta) edelleen vähintään yhtä hyvin kuin ennen uudistusta.


Jos hakukoneoptimointi unohdetaan kotisivujen uusimisen yhteydessä, saattaa käydä näin:


  • jo saavutetut sijoitukset (ja kävijämäärät) putoavat
  • sivuille voi jäädä rikkinäisiä linkkejä
  • sivuston rakenne on alkuperäistä huonompi
  • sivusto latautuu hitaasti
  • Google ei poimi sivustoa ollenkaan hakutuloksiin

 

Suosittelen ottamaan SEO-tekijän heti mukaan projektiin - jo alustan valintavaiheessa - eikä vasta sitten, kun sivustouudistus on jo käynnissä.


---​


Mitä sitten, kun sivustouudistus on valmis?


Muista nämä:


  • Testaa uusi sivusto perusteellisesti ennen sen julkaisemista.
  • Ilmoita uusi sivustokartta (sitemap) Googlelle ja varmista sivujen indeksoituminen.
  • Huolehdi, että uudelleenohjaukset toimivat.
  • Tarkista mobiilitoimivuus ja latautumisnopeus.  
  • Tee tarvittavat analytiikka-asennukset ja varmista GDPR:n vaatimukset evästekäytännöissä.


Muuta muistettavaa:


  • Kerro ihmisille, että sivusi on uudistettu.
  • Tarkista, miten uudet sivut alkavat näkyä hakukoneissa, ja seuraa sijoituksia ja kävijäliikenteen kehitystä. Jos sivuilla oli ennen uudistusta jo hyvät sijoitukset, niihin voi väliaikaisesti tulla laskua. Jos sijoitukset eivät nouse, kannattaa syitä tutkia tarkemmin. 
  • Kerää palautetta säännöllisesti.
  • Pidä sivut "elossa", tee uutta sisältöä ja muista myös jakaa niitä somessa! 

Tehtyjä sivustouudistuksia

Kotisivut kampaamolle.

Nettisivujen uudistaminen kampaamolle


Kiara´s on Vantaalla toimiva parturi-kampaamo, jolle tehtiin nettisivujen uudistaminen syksyllä 2023. ​


Sivuilta kaivattiin erityisesti selkeyttä. Sivuston ilmeestä haluttiin samanhenkinen kuin kampaamon tilat ovat, jotta brändi-ilme pysyy yhtenäisenä. Sivuston rakennetta siivottiin ja tekstit päivitettiin nykyhetkeen sopivaksi.



Katso lisää tehtyjä töitä

Nelli sai uudet kotisivut, jotka erottuvat massasta


Valokuvaaja Nellin itse tekemät sivut olivat päässeet vuosien aikana paisumaan, eivätkä ne enää edustaneet hänen palvelujaan parhaalla mahdollisella tavalla. 


Nellin sivusto-uudistukseen kuului olennaisena osana avainsanatutkimus, sisältösuunnitelma ja sisällön hakukoneoptimointi.



Lue Nellin tarina​


Ovatko kotisivusi tulleet tiensä päähän? Tutustu palveluun:


Kotisivut yritykselle

Kotisivujen uudistaminen mielessä? Näin sivustouudistus onnistuu!

Miksi tarvitaan uudet kotisivut? Eikö riitä, että ne on jo kertaalleen tehty? 

Sivujen uusimiseen on monia syitä: sivuista on saattanut tulla hitaat tai teknisesti vanhentuneet,​ tai sitten ne eivät ole enää ulkoasultaan tai sisällöltään tätä päivää.

Tässä tekstissä kerron, miksi kotisivujen uudistaminen on tärkeää ja mitä kannattaa ottaa huomioon uudistuksen yhteydessä. Käyn myös läpi, miksi hakukoneoptimointi on erityisen tärkeää sivustouudistuksessa.

Nettisivujen hinta riippuu myös valitusta tekniikasta.

Artikkelin sisältö:


Miksi kotisivujen uudistaminen on tärkeää?


Kotisivut ovat tärkein osa yrityksesi digimarkkinointia. Koska sivut luovat usein ensivaikutelman yrityksestäsi, vanhentuneet tai toimimattomat kotisivut eivät tee hyvää yrityksen imagolle ja uskottavuudelle. 


Myös teknologian kehitys ja muutokset ihmisten verkkokäyttäytymisessä ovat yksi syy, miksi verkkosivujen toimivuutta ja käyttäjäkokemusta pitää parantaa jatkuvasti.

Kotisivujen uudistus kannattaa nähdä investointina liiketoiminnan kasvuun. Kun sivusto on rakenteeltaan, käytettävyydeltään ja visuaaliselta ilmeeltään ajanmukainen ja myyvä, se on merkki siitä että yrityksesi haluaa pysyä kehityksessä mukana. 


Kotisivu-uudistus on siis hyvä mahdollisuus


  • päivittää brändiä
  • parantaa hakukonenäkyvyyttä
  • tarjota parempi käyttäjäkokemus
  • erottua kilpailijoista

Pitäisikö tehdä kokonaan uudet kotisivut vai riittääkö vanhojen päivitys?


Kotisivut tulevat jossain vaiheessa väistämättä tiensä päähän, ellei niitä ole päivitetty ollenkaan matkan varrella. 


Perusasiat jo kunnossa?


Jos sivuston rakenne on toimiva, visuaalinen ilme kaipaa vain pientä päivitystä ja sisällötkin ovat pienillä muutoksilla korjattavissa, ei välttämättä kannata lähteä uusimaan koko sivustoa. 


Tämä voi olla usein myös budjettikysymys. Jos sinulla on vain muutaman satasen budjetti käytössäsi, suosittelen miettimään, mitä voisit tehdä mahdollisimman vähällä vaivalla vanhojen sivujen​ parantamiseksi. 


​Jos viilattavia asioita on paljon, sivuston rakentaminen alusta asti uudestaan voi olla edullisempaa kuin vanhojen "korjaaminen".



Vai sittenkin sivustouudistus?


  • Oletko saanut huonoa palautetta nykyisistä sivuistasi? Millaista?
  • Ärsyttääkö, että sivut latautuvat hitaasti tai ei ollenkaan?
  • Menetätkö asiakkaita, koska sivuilta ei löydy tarvittavia tietoja tai tiedot ovat vanhentuneita?
  • Onko edellisestä uudistuksesta useampi vuosi, mutta sivuille ei ole tehty mitään sen jälkeen? 


Kokemukseni mukaan yleisimpiä syitä sivustouudistukseen ovat


  • sivuston hitaus
  • sivut eivät toimi kunnolla mobiilissa (tekniikka ei toimi)
  • liian vaikea päivittää sisältöjä (alusta on vaikea)
  • sivuston rakenne on liian monimutkainen
  • halu uudistaa sisältöjä tai ilmettä
  • sivuilla ei ole kävijöitä, eivätkä ne auta myynnissä 
  • sivuston huono näkyvyys Googlessa 


Kiinnostaako, millä hinnalla uudet kotisivut saa? Lue aiheesta kotisivujen hinta.

Ennen kuin aloitat sivustouudistuksen


Suin päin ei tähänkään uudistukseen kannata rynnätä. Pohdi ja tutki ensin ainakin näitä asioita:


  • mitä nykyisissä sivuissa on hyvää ja mitä huonoa
  • mitä haasteita sinulla on ollut sivujen tai niiden päivittämisen kanssa, toimiiko tekniikka
  • millaista palautetta olet saanut vanhoista sivuistasi
  • kenelle sivut on tarkoitettu (kohderyhmä?) ja mitkä ovat uusien sivujen tavoitteet 
  • millainen vanhojen sivujen hakukonenäkyvyys on tällä hetkellä ja mitkä avainsanat sijoittuvat hyvin kilpailussa 
  • budjetti ja aikataulu

Miten valita sopiva alusta?


WordPress, SquareSpace, Wix, LiquidBlox, Webnode... Miten valita sopiva alusta kotisivuille?


Suosittelen ihan ensimmäiseksi varmistamaan, että alusta toimii moitteettomasti hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Siksi SEO-asiantuntija olisi hyvä ottaa mukaan kotisivujen uudistukseen jo alustan valintavaiheessa, sillä hän osaa ottaa huomioon SEO-vaatimukset.


Kiinnitä alustan valinnassa huomiota mm. näihin asioihin:


  • tukeeko alusta hakukoneoptimointia
  • onko alustassa kaikki tarvitsemasi toiminnallisuudet valmiina
  • pystytkö itse päivittämään sisältöjä ja luomaan uusia sivuja helposti
  • mistä saat tukea ongelmatilanteissa (varmista, saatko tukea tarvittaessa myös suomeksi)

Vanhan sivuston hakukonenäkyvyys ja sisältöjen suunnittelu


Sivustouudistuksessa voi käydä niin, että näkyvyys hakukoneissa romahtaa. Siksi on tärkeää tutkia vanhan sivuston hakukonenäkyvyys ja sijoitukset, jotta ne osataan ottaa uudistuksessa ja sisältöjen suunnittelussa huomioon. 

Jos sivustouudistuksessa oiotaan mutkia ja vain siirretään vanhat sisällöt sellaisenaan uudelle alustalle tutkimatta hakukoneoptimoinnin mahdollisuuksia, saattaa uudistuksella saavutettu hyöty jäädä pieneksi.


Tutki​


  • millainen hakukonenäkyvyys tällä hetkellä on
  • mitkä avainsanat sijoittuvat kilpailussa
  • mitkä ovat suosituimmat sisällöt ja mitkä taas eivät saa ollenkaan lukijoita


Sisältösuunnittelun osa-alueita


  • kenelle sivuja tehdään (eli mikä on kohderyhmä) ja mitä tietoa he hakevat sivuiltasi
  • ostopolkujen hyödyntäminen
  • sisältöjen rakentaminen tiettyjen avainsanojen ympärille (avainsanakartoitus)
  • kuka sisällöt kirjoittaa, tarvitaanko esim. SEO-taitoista copywriteria 

Sivuston käyttökokemus


Käyttökokemus on yksi tärkeimmistä asioista verkkosivuilla. Käyttökokemuksella on olennainen merkitys myös siihen, miten hyvin sisällöt sijoittuvat hakukoneissa.


Pyri rakenteen suunnittelussa aina selkeyteen. Jos sivut latautuvat huonosti, tieto on hankalasti löydettävissä tai sivuilla on häiritseviä elementtejä, se huonontaa käyttökokemusta. Pahimmassa tapauksessa lopputuloksena on menetetty asiakas.


Varmista, että...


  • sivujen tekniikka on toimiva ja että sivut latautuvat nopeasti
  • sivusto toimii ja näyttää hyvältä kaikilla laitteilla (responsiivisuus)
  • sivujen rakenne on selkeä ja sivuilla liikkuminen helppoa
  • kaikki tieto löytyy korkeintaan parin klikkauksen päästä 
  • sivuilla on otettu huomioon kohderyhmä niin sisällöissä kuin visuaalisessa ilmeessäkin
  • sivuilla on sisältöä, joka ohjaa vierailijaa eteenpäin sivustolla kohti tavoitetta eli konversiota
  • tekemisessä on otettu huomioon SEO-näkökulma

SEO-työn merkitys uudistuksen yhteydessä


Yksi tärkeimmistä asioista sivustouudistuksessa on tämä: kun teet uudet kotisivut, muista huolehtia, että ne löytyvät hakukoneista (esim. Googlesta) edelleen vähintään yhtä hyvin kuin ennen uudistusta.


Jos hakukoneoptimointi unohdetaan kotisivujen uusimisen yhteydessä, saattaa käydä näin:


  • jo saavutetut sijoitukset (ja kävijämäärät) putoavat
  • sivuille voi jäädä rikkinäisiä linkkejä
  • sivuston rakenne on alkuperäistä huonompi
  • sivusto latautuu hitaasti
  • Google ei poimi sivustoa ollenkaan hakutuloksiin

 

Suosittelen ottamaan SEO-tekijän heti mukaan projektiin - jo alustan valintavaiheessa - eikä vasta sitten, kun sivustouudistus on jo käynnissä.


---​


Mitä sitten, kun sivustouudistus on valmis?


Muista nämä:


  • Testaa uusi sivusto perusteellisesti ennen sen julkaisemista.
  • Ilmoita uusi sivustokartta (sitemap) Googlelle ja varmista sivujen indeksoituminen.
  • Huolehdi, että uudelleenohjaukset toimivat.
  • Tarkista mobiilitoimivuus ja latautumisnopeus.  
  • Tee tarvittavat analytiikka-asennukset ja varmista GDPR:n vaatimukset evästekäytännöissä.


Muuta muistettavaa:


  • Kerro ihmisille, että sivusi on uudistettu.
  • Tarkista, miten uudet sivut alkavat näkyä hakukoneissa, ja seuraa sijoituksia ja kävijäliikenteen kehitystä. Jos sivuilla oli ennen uudistusta jo hyvät sijoitukset, niihin voi väliaikaisesti tulla laskua. Jos sijoitukset eivät nouse, kannattaa syitä tutkia tarkemmin. 
  • Kerää palautetta säännöllisesti.
  • Pidä sivut "elossa", tee uutta sisältöä ja muista myös jakaa niitä somessa! 

Tehtyjä sivustouudistuksia

Kotisivut kampaamolle.

Nettisivujen uudistaminen kampaamolle


Kiara´s on Vantaalla toimiva parturi-kampaamo, jolle tehtiin nettisivujen uudistaminen syksyllä 2023. ​


Sivuilta kaivattiin erityisesti selkeyttä. Sivuston ilmeestä haluttiin samanhenkinen kuin kampaamon tilat ovat, jotta brändi-ilme pysyy yhtenäisenä. Sivuston rakennetta siivottiin ja tekstit päivitettiin nykyhetkeen sopivaksi.



Katso lisää tehtyjä töitä

Nelli sai uudet kotisivut, jotka erottuvat massasta


Valokuvaaja Nellin itse tekemät sivut olivat päässeet vuosien aikana paisumaan, eivätkä ne enää edustaneet hänen palvelujaan parhaalla mahdollisella tavalla. 


Nellin sivusto-uudistukseen kuului olennaisena osana avainsanatutkimus, sisältösuunnitelma ja sisällön hakukoneoptimointi.



Lue Nellin tarina​


Ovatko kotisivusi tulleet tiensä päähän? Tutustu palveluun:


Kotisivut yritykselle